Ελλάδα: Μια ζώνη Βαρειάς Βιομηχανίας στην εποχή των 100% ΑΠΕ;

54

“Καλώς ήλθατε στη Ελλάδα”:
Μια ζώνη βαριάς βιομηχανίας, στην εποχή των 100% ΑΠΕ”

Υπόμνημα προς:
Τα τοπικά, δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια που καλούνται να γνωμοδοτήσουν για τα επί μέρους έργα γεωτρήσεων, ερευνών και αντλήσεων, για εξυπηρέτηση της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων

Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο συνολικά έργο που θα μετατρέψει
την μικρή μας χώρα σε 100% χώρα βαριάς βιομηχανίας
1) Ένα, μεγάλο συνολικό έργο, που το “έκοψαν” σε κομμάτια για να αποκρύψουν τις πραγματικές συνέπειες: Θα μετατρέψει όλη την Ελλάδα σε χώρα βαριάς βιομηχανίας. Τα παράλια θα πρέπει να γεμίσουν εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης της πετρελαϊκής βιομηχανίας και των μεγάλων τάνκερ. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε βάρος της οπτικής ομορφιάς , της καθαρότητας των υδάτων, γης και αέρα και σε βάρος της βιοποικιλότητας.
2) Οι προδιαγραφές ασφαλείας που είναι α) βαριάς βιομηχανίας και β) θαλάσσιας προστασίας, απαιτούν δημιουργία πολύ μεγάλης υποδομής, τέτοιας που να μπορεί να εξυπηρετήσει τα τάνκερ των 50 έως 350 χιλιάδων τόνων, με πυκνά δρομολόγια επί 24ώρου βάσεως. Όπως σταθμοί επισκευής, ή επέμβασης σε περίπτωση ατυχήματος, απλοί σταθμοί σε περίπτωση βλάβης, διαρροής λαδιών, σταθμοί για την συντήρησή τους. Και το κυριότερο, εγκαταστάσεις για την ασφαλή διάθεση/διαχείριση ύδατος έρματος των πετρελαιοφόρων.
Εάν εφαρμοστούν οι προδιαγραφές, σημαίνει μετατροπή της Ελλάδας σε βαριά βιομηχανική ζώνη.
Αν δεν εφαρμοστούν, σημαίνει αισχροκέρδεια σε βάρος του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς μας και ταυτόχρονα μετατροπή της χώρας σε βιομηχανική ζώνη ακραίας ρύπανσης.
Εάν εφαρμοστούν, τότε συνολικά τα κόστη της εξόρυξης μπορεί να είναι και απαγορευτικά για το κέδρος των εταιριών.
Βάση στατιστικής, στο 99% των περιπτώσεων οι εταιρίες πετρελαίου αποφεύγουν να πληρώσουν τα υπέρογκα ποσά που χρειάζονται για την εφαρμογή όλων των προδιαγραφών ασφαλείας, εκτός αν αυτό απαιτηθεί έντονα από τις τοπικές κοινωνίες που συνήθως αναγκάζονται να πιέζουν συνεχώς για την εφαρμογή τους.
Αυτό είναι κάτι που το πετυχαίνουν εύκολα σε τριτοκοσμικές χώρες με διεφθαρμένες κυβερνήσεις.
3) Ο κάθε αγωγός πετρελαίου θα μπορεί να φορτώνει έως 17 μεγάλα τάνκερ την ημέρα, τα οποία θα περνάνε επί μονίμου βάσεως μπροστά από τα παραθεριστικά καταλύματα των πιο τουριστικών περιοχών της χώρας.
4) Οι “Μικροδιαρροές”: Οι “μικροδιαρροές”, όπως ονομάζονται, είναι κάτι που συμβαίνει αναπόφευκτα, κατά την φόρτωση και εκφόρτωση πετρελαίου. Από μισός έως ενάμισι τόνος πετρελαίου, ανά τάνκερ, διαρρέει στην θάλασσα κάθε φορά που ένα τάνκερ φορτώνει.
5) Θαλάσσιοι εισβολείς οργανισμοί μέσα από το ύδωρ έρματος. Η διεθνής συνθήκη για την διαχείριση ύδατος έρματος των πετρελαιοφόρων έχει τεθεί σε πλήρη ισχύ από το 2017, όμως η χώρα μας, συνεχίζει να αδιαφορεί για το φαινόμενο των θαλάσσιων εισβολέων που σχετίζεται με την μεταφορά ξένων προς το οικοσύστημα θαλασσίων οργανισμών. Η συνεχής επανάληψη, μέσω του ύδατος έρματος των πετρελαιοφόρων που μεταφέρουν 700 διαφορετικά DNA, ξένα προς το οικοσύστημα, είναι και ο λόγος δημιουργίας θαλασσίων εισβολών. Όμως, το κράτος δεν έχει δημιουργήσει τις υποδομές που χρειάζονται να γίνουν για την πλήρη διαχείριση του ύδατος έρματος..
Επίσης οφείλουμε να τονίσουμε και να καταγγείλουμε την παντελή έλλειψη αναφοράς στην συνήθη αυτή σε όλες τις ΣΜΠΕ και όλες τις επί μέρους μελέτες που έχουν ως τώρα γίνει.
6) Επιπροσθέτως: από το 2012 έχει παρατηρηθεί ραγδαία επιδείνωση του φαινομένου των θαλασσίων εισβολέων προφανώς λόγω της περαιτέρω αύξησης της θερμοκρασίας, πράγμα που επιβεβαιώνει τις προβλέψεις του 2006 του Πανεπιστημίου Θαλάσσιας Οικολογίας του Ντουμπρόβνικ με το οποίο συνεργαζόμαστε. Δηλαδή: Οι εισβολείς οργανισμοί απλώνονται ευκολότερα και καταλαμβάνουν περιοχές πέρα από τα λιμάνια στα οποία αρχίζει η εισβολή τους. Μέχρι το 2012 οι εισβολές παρέμεναν αποκλειστικά πέριξ των μεγάλων λιμανιών.
Επειδή, η αποκλειστική αιτία για την δημιουργία του φαινόμενου αυτού, είναι η ανεξέλεγκτη απόρριψη ύδατος έρματος των πετρελαιοφόρων, αυτή είναι και η υπ αρ 1 προδιαγραφή ασφαλείας που οφείλουμε να διασφαλίσουμε σήμερα, ότι θα τηρηθεί. Όμως η υποχρέωση για τήρησή της, ΔΕΝ έχει συμπεριληφθεί στις δεσμεύσεις ούτε των εταιριών ούτε του κράτους.
Σημείωση: Είτε το φόρτωμα των τάνκερ γίνεται από αγωγό, είτε από κατευθείαν από την θαλάσσια πλατφόρμα εξόρυξης, ο κίνδυνος είναι ο ίδιος και η συνθήκη διαχείρισης Έρματος, το ίδιο ισχύει και πρέπει να εφαρμοστεί.
7) Οι εγκρίσεις για τα επί μέρους έργα δεν μπορεί να μην λαβαίνουν υπόψη τις άμεσες συνέπειες που μπορεί να υπάρξουν στα τοπικά οικοσυστήματα και την τοπική κοινωνία από την μην εφαρμογή των διεθνών αυτών συνθηκών. Ακριβώς διότι όπως είπαμε κατά κανόνα οι εταιρίες και οι κυβερνήσεις, αποφεύγουν να εφαρμόσουν, εξοικονομώντας έτσι, υπέρογκα ποσά.. Η κατάτμηση του έργου και το φαστ τρακ των εγκρίσεων των ΣΜΠΕ και η παντελής έλλειψη αναφοράς των συνθηκών, που είναι άλλωστε μέρος και της ευρύτερης συνθήκης MARPOL, η οποία επίσης δεν αναφέρεται, αποδεικνύει την συντονισμένη προσπάθεια, να μην γίνει αντιληπτή η μετατροπής της Ελλάδας σε βαριά βιομηχανική ζώνη και μάλιστα χωρίς την τήρηση των προδιαγραφών ασφαλείας, Πράγμα που θα επιφέρει τις τραγικότερες συνέπειες….
.
Προτείνουμε:
1) Να απαιτηθεί η εκτενής εφαρμογή όλων των παραπάνω.
Γραπτώς και με αποδεδειγμένη μελέτη σκοπιμότητας, αλλά και κοστών-κέρδους. Καθώς και βιωσιμότητας με βάση και την περιβαλλοντική διάσταση με πλήρη αναφορά σε “Balast water management convention” και σε “MARPOL”.
2) Να γίνει διαβούλευση ώστε να διερευνηθούν: α) Τα πραγματικά οφέλη τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και των εταιριών. Να γίνει και δικούς μας ειδικούς γύρω από τα θέματα.(ΠανεπιστήμιοΝτουμπρόβνικ κα.)
Να ληφθούν υπόψη και τα αποτελέσματα από σχετική εκδήλωση που θα διοργανώσουμε αρχές Μαρτίου 2020 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θαλάσσιας Οικολογίας του Ντουμπρόβνικ και Κροατούς συνεργάτες. Διημερίδα- εργαστήριο, debate για την εκτενή συζήτησή τους με εκπροσώπους των εταιριών και εκπροσώπους του κράτους.
Επίσης, στις αρχές Μαρτίου, αναμένεται να οργανωθεί μια πολύ διαφωτιστική διημερίδα για τα νεότερα, σχετικά με τους θαλάσσιους ξενιστές και τους εισβολείς οργασμούς στην Κέρκυρα, τα αποτελέσματα της οποίας θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη…
3) Να μην δοθεί καμία έγκριση τοπικά πριν αποδειχθεί η βιωσιμότητα και η σκοπιμότητα του έργου, τοπικά και καθολικά συνεκτιμώντας όλες συνολικά τις επιπτώσεις και την πραγματική σχέση κόστους κέρδους.

Με εκτίμηση
Δημήτρης Φαναριώτης 6938712638
Πρόεδρος της οικολογικής οργάνωσης EcoCorfu, που είναι μέλος του SoutEastEuropean pipelinewatch network
σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Θαλάσσιας Οικολογίας του Ντουμπρόβνικ.

Σχετικότητα του εισηγουμένου με το αντικείμενο:

Το 2006 και 2008 παρακολούθησε στην Κροατία σεμινάρια κατάρτισης με θέμα
αντιμετώπιση κινδύνων από την θαλάσσια και επίγεια μεταφορά πετρελαίου.
Συμμετείχε ως εκπρόσωπος του EcoCorfu στις συνεδριάσεις του SoutEast European pipeline network
που είναι δίκτυο 14 χωρών.
Διοργάνωση – συντονισμός δράσεων: Γραφείο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ζάγκερμπ
Θέμα: Αντιμετώπιση των κινδύνων από την ανεξέλεγκτη, χωρίς προδιαγραφές ασφαλείας, κατασκευή 4 αγωγών:
Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης, Μπουργκάς Αυλώνας και άλλων 2 αγωγών που ο ένας θα κατέληγε στο Αιγαίο μέσω Τουρκίας και ο άλλος στην Κροατία.

Η δράση είχε θετική έκβαση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here